onsdag, juni 10, 2015

Villa Giacomina

God morgon, onsdag!

Idag skulle jag presenterat min kvalitetsdag från i måndags, men saker och ting ändrades.

På min underbara dag i måndags, beslutade jag att nästa dag, göra en vandring vid Martorpsfallet på Kinnekulle. Där som Sigge och jag gått massvis med gånger.
Men igår morse möttes jag av budskapet på radion, att en 17-årig flicka skulle vara försvunnen och jag kände direkt att dit, skulle jag INTE.

Så därför höll jag mig häromkring och uppdaterade mig.
Jag besökte i stället parken till herrgården Villa Giacomina, bara några kilometer ifrån mig. Byggt i engelsk stil.
   Egendomen är sedan 1574, var då ett erimitage och hette Jernslätt, men när greve Gustaf Piper fick det i sin ägo 1818 lät han döpa om det till den italienska formen Giacomina efter sin döda frus namn Jaquette du Rietz.
1942 användes villan till barnhem av Röda korset.
Lusthuset.
Lusthus är vanligt förekommande inslag inom en park. Detta är uppfört i sten och puts med ett plåttak och kolonnerna av röd kinnekullesten.
Parken är väldigt lummig och grönskande.
Här öppnar sig vyn mot Vänern.
Och här är jag på stranden med utsikt mot Kinnekulle. Stannade till och intog min lunch.

Kvalitetsdagen kommer i morgon.
Idag njuter jag solen någonstans och följer uppdateringen av bortrövade Lisa.

♥ Ljus och Kärlek ♥

PS, glömde skriva att i denna staden tar man studenten idag!
Jag känner ingen, men hipp hipp hurra till alla studenter!

34 kommentarer:

  1. Gud så vackert! Det verkar finnas hur mycket som helst att utfoska i Lidköping!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jaadå, det finns en del, absolut. Jag har ett tjockt häfte om bygden häromkring. Med fint väder följer också goda idéer.

      Radera

  2. Det var klokt att avstå ett besök innan vi vet vad som hänt flickan. Jag hörde detta på söndagen redan och då tänkte jag på dig för jag visste du brukar promenera där.... Fina bilder från stället du besökte.. Nu skall jag till doktorn, håll tummarna....

    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag friskrev mig nog från nyheter både söndag kväll och hela måndagen, för jag hörde först tisdag morgon (igår) vad som hänt.
      Håller tummarna för läkarbesöket, du får berätta sen.
      KL ♥

      Radera
  3. Va mysigt o nu är sommaren här :) vill tacka dig för förståelse ord som värmer i mitt hjärta stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu känns det som sommar, i alla fall tillfälligt.
      Varm kram ♥

      Radera
  4. Jag hörde på tv igår om flickans försvinnande i dina trakter. Så hemskt! Jag hoppas verkligen att de hittar henne snart och att hon är vid liv. Har skrivit det förr och gör det igen att du måste bo i en mycket vacker och sevärd stad. Du har alltid nåt intressant att berätta och visa med bilder om Lidköping och närområdet däromkring. Härligt tycker jag "ler " Kramar ♥ ♥ ♥.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ruggigt. Inte alls länge sen som jag åkte förbi caféet. De har ju hittat mobildelar, låter inte alls bra. Hade en konstig känsla igår.
      Tack, jo det finns allt många fina ställen om man öppnar upp ögonen.
      Härligt, javisst. Kram ♥

      Radera
  5. Ja fy vad hemskt med den försvunna flickan...

    Men du hittade ett väldigt fint ställe trots allt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är SÅ hemskt, samma ålder som mitt äldsta barnbarn. Vi får hålla tummarna.
      Jodå, det blev ett av alternativen som jag hade påtänkt, igår. Reservplanen, så att säga.

      Radera
  6. Hemskt med den stackars flickan! Så jag förstår att du valde ett annat inlägg idag. Och det blev ju jättefina bilder :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag kände mig dämpad igår och lite idag med, kan jag väl säga.
      Tack o kram!

      Radera
  7. Underbara bilder av vacker natur och fina byggnader. Tack!
    Så mycket vacker Sverige har att bjuda på.
    Hemskt med flickan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite kul att visa er läsare, det fina som finns här. Finns så mycket vackert om man har gröna ögon på sig.
      Jaa, flickan, jag känner en oro.

      Radera
  8. Så hemskt med den försvunna flicka. Så det är i närheten där du bor som hon försvann.
    Vackra bilder du visar, du har många fina platser att besöka nära dig.
    Här i Gällivare är det studentbal på Dundret i kväll. Stackars alla finklädda som får frysa i denna blåsten. Vi känner inte heller någon student i år, men kommer nog kunna se raggarbilarna som kör upp studenterna till Dundret om vi kikar ut genom fönstret.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, det är inte mer än ett par mil bort, och sista fotot, där ser man ju berget. Det goda Kinnekulle, som jag brukar säga, mår så gott där, och så har detta hänt, man tror inte det är sant!
      Ska era studenter upp på Dundret, då får de det kallt, brrrr. Här lär jag väl höra en massa korteger, musik och skrål också.
      Kram ♥

      Radera
  9. Vilket vackert ställe!
    Hoppas solen lyser på dig idag. Här är det riktigt härligt, åtminstone i lä.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, lite lyser solen nu. Ska bege mig ut, blir bibblan först.
      Tack o kram!

      Radera
  10. Det finns så många vackra och spännande platser att besöka. Men ack så begränsat med tid...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har väl tid, men blir inte alltid av. Kram!

      Radera
  11. Obehagligt, även i närheten av din vackra stad sker otäcka saker. Kan bara hoppas att det inte är det allra värsta som hänt flickan,
    Som vanligt tack för fina bilder och historielektionen, spännande. Du är mångsidig du Gerd.
    Varmt här hos mig idag, faktiskt lite svettigt efter promenaden men vad gör det, det finns ju vatten.
    Ta vara på dagen och tiden för just den här dagen går inte heller i repris.
    Varm kram från Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppet är väl det sista... men det känns mörkt.
      Nu så har jag varit ute i halvsolen, tror den sätter bättre fart snart, inför studentutsläppet. Inte så speciellt varmt här, blåser lite.
      Jo, jag har varit på bibblan och hämtat hem beställd bok, så den ska plöjas lite.
      Go kram!

      Radera
  12. Förstår att du inte kände för att besöka Kinnekulle. Jag läste om flickan och det är så fruktansvärt.
    Fina bilder ifrån din stad, du har mycket vackert att titta på vid dina utflykter. Lusthuset var ju lite säreget, inte vad jag föreställer mig ett lusthus, men det finns säkert många utföranden.
    Kram till dig och tack för rundturen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, det är så roligt att dokumentera och visa er läsare!
      Tragiskt med flickan, jag undrar, jag.
      Kram!

      Radera
  13. Jag förstår mer än väl att du valde en annan plats för din dag. Av bilderna att döma blev det bra ändå. Kinnekulle lär garanterat stå kvar tills en annan gång!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jorå, Kinnekulle får en annan dag av mig.
      Kram!

      Radera
  14. Tack för denna vackra vandring i text och bild. Nu har jag lärt mig nya saker idag igenm väldigt trevligt.
    Förstår så väl att du valde en annan runda än den du tänkt. Så förfärligt med den försvunna flickan . Och lite trist att "missing people" inte kallades in förrän ganska sent. Men det finns väl anledning till det..Håller tunmmarna att flickan hittas, vid liv.
    Följer med vad som händer...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först ska poliserna söka ordentligt, sen är det väl Hemvärnet egentligen och Missing People kommer väl ifråga därefter. Hoppas att man inte missar något.
      Följer, jaa, kunde väl varit med och sökt jag med, men. De är jättemånga nu.
      Kram!

      Radera
  15. Förstår att Kinnekulle får vänta. Förfärligt!
    Hur används herrgården och lusthuset idag?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lusthuset är stängt och parken tillhör kommunen numera. Själva herrgården vet jag inte, det är privat och det bor folk där.
      Kram!

      Radera
  16. Jag tänkte på dig och dina utflykter när jag hörde var flickan försvann! Stackars föräldrar tänker jag varje gång jag hör nyheterna! Vilken mardröm…
    Du bor verkligen på en plats där det finns många utflyktsmål i närheten och det är så roligt att få följa på strövtåg. Ett litet café i det där lusthuset skulle ju sitta fint!
    Tack för din kommentar hos oss idag, den behövde jag efter en sömnlös natt!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var snällt sagt. Om mina utflyktsmål.
      Fy, för detta försvinnandet. Jag har följt hela dagen, kan inte släppa detta.
      Och ditt inlägg, fanns ju bara att skriva positiv kommentar till gulliga dig!
      Kram!

      Radera
  17. Va´ många vackra och intressanta utflyktsmål du har
    alldeles i närheten. Det är så roligt att följa med dej på
    dina turer. Trevlig Mittwoche! (det är väl onsdag på tyska?)

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mittwoch, jajjamen, det är onsdag på tyska! Mitt i veckan. Mitt i veckan är snart slut och jag får krama kudden.
      Roligt att visa lite utflykter, roligt för mig att göra dem också!

      Radera